lauantai 31. tammikuuta 2015

Bangkok - enkelten kaupunki

Tänään on palattu takaisin pohjoiselle pallonpuoliskolle. Aamusta Sydneystä lähti Qantaksen lento kohti Bangkokia (กรุงเทพมหานคร), eli Enkelten kaupunkiin.

Lento suoritettiin Qantaksen hieman "väsyneellä" A330-300 koneella. Penkit olivat hieman "kulahtaneet" eikä esim. penkkini pysynyt pystyasennossa vaan meni aina taka-asentoon. Myös viihde-elektroniikka oli samaa tasoa kuin Finnarin iki-vanhoissa AirFrancen "lahjoissa" eli A340 koneissa - eli pieni näyttö, eikä video-on-demand toimintoa. Perille kumminkin päästiin turvallisesti, ja tarjoilut olivat ihan hyvä - huomattavasti parempi kuin Finnarin Singaporen lennolla. Päiväntasaalla oli pientä turbulenssia, johtuen erittäin korkeille nouseissa pilvistä (40000ft). Lento kesti noin 9 tuntia.

Bangkokin kentällä sattui pieni episodi, kun ensin koneen kapteeni yritti ajaa koneen ns. putkeen, mutta 15 minuutin odottelun jälkeen sanottiin että aja se kone jonnekin huolto-alueelle, johon sitten kukaan ei ollut varautunut. Odotettiin sitten koneessa lisää puolisen tuntia, kunnes paikalle saatiin portaat ja bussit.. mai pen rai -menoa!

Bangkokin kentällä sitten otettiin taksi keskustaan, ja onneksi olin lukenut netistä että mitenkä täällä jengiä huijataan ja miten tulee toimia taksissa. Virallisesta jonosta sai lipun, joka kertoi mihin taksipaikalle tulee mennä. Tässä tuli ensimmäinen haaste, kun se meidän taksi ei koskaan tullut ja  toinen taksi tuli samalle paikalle. Onneksi pääsin "etuilemaan" että kyllä tämä meidän taksi on.. Tässä kohtaa hieman jetlag alkoi iskemään "että nyt nopeasti majoitukseen". Taksikuski vaan hymyili ja heitti meidän laukut kyytiin. Sitten seuraava haaste: taksikuski ei puhunut kuin thaita, ja onneksi minulla oli hotellivarauksen thai-kielinen versio tulostettuna, että pystyi näytttämään että mihinkä ollaan menossa. Taksikuski puhui minulle thaita (tai enkä se oli englantia..), ja mä sanoin vaan että "ok,ok, just go!".. Toiseksi - sanoin että heti että "Meter!", ja näin siihen ilmestyi perustaksi 35B. Tämän jälkeen annoin taksikuskille 100B kouraan ja sanoin "express highway, please".. ja ymmärsihän tämä hemmo sen, että nyt mennään nopeampaan reittiä ja että asiakas maksaa tämän.  Express-highwayihin meni 75B. Sitten sitä mentiin 120-140 km/h ilman turvavöitä highwayta pujotellen kohti keskustaa, muutamaan kertaa tilanne oli ns. lähellä-piti -- ja perille päästiin ihan suoraan noin tunnissa. Taksin hinta oli se mitä kuvittelin, noin 350B sisältäen lentokenttälisät yms.

Bangkokin majoituksena on Tara Place hotelli, joka sijaitsee lähellä Khaosanin "hostel"/"back-backer" helvettiä, mutta kumminkin hieman syrjässä.

Illalla käytiin kävelemässä hotellin ympäristöissä olevia paikkoja ja samalla käytiin hieman syömässä thai-ruokaa sekä juomassa Singha ja Chang olutta. Paljon on reissareita paikan päällä ja jokaisessa kadunkulmassa on ravintolaa, ja juottolaa - ja kadut ovat täynnä katukeittöitä. Eli nälkä tai jano ei pääse yllättämään. Saas nähdä miten tuo vatsa kestää - vai onko se "mennen tullen" chilin polttoa.
Nyt on kova jetlag päällä, kun sisäinen kello käy edelleen NZ aikaa ja aikaeroa on kumminkin kuusi tuntia.

Huomenna pitäisi käydä pikaisesti katsomassa hieman palatsi-aluetta, kun maanantaina (ylihuomenna) jatketaan matkaan Siem Reapiin.

Tältä päivältä ei sitten tullut otettua yhtään uutta kuvaa - mutta laitetaan yksi Singaporesssa otettu kuva orkideasta, joka voi sopia tunnelmaan.