keskiviikko 8. heinäkuuta 2015

Troodos vuoristosta Pafokseen

Nyt on ajettu Kyproksen Larnakasta Pafokseen Troodos vuoriston kautta. Eilen teimme matkaa Larnasta Kakopetran kautta Pedoulaksen kylään, joka sijaitsee Olympus vuoren (1950 mpy) juurella noin 860 mpy. Larnaka Limassol väli ajettiin moottoritietä jossa oli käytössä suhteelliset nopeusrajoitukset, jonka jälkeen suunnattiin vuorille B8 tietä myöten - ja samalla hävisivät muut autoilijat. Troodos vuoristossa on paljon mänty yms havupuumetsää ja tiet kiemurtevat vuoristossa erittäin jyrkästi. Vuokra-autosta loppuivat tehot, jotenka moottori huusi kierroksia 1-2 vaihteilla ja isommalle vaihtaminen hyydytti koko auton.

Kakopetrassa käytiin lounaalla vanhassa myllyssä, joka oli muutettu hotelli-ravintokompeksiksi.

Alkuillasta saavuttiin sitten Pedoulaksen kylään, jossa majoitus oli Two Flowers hotellissa - oltiin ainoat asiakkaat. Yritettiin käydä katsomassa paikallista kirkkoa - oli kiinni, niin kuin lähes kaikki muutkin paikat. Yö vuoristossa oli hiljainen ja sopivan viileä - vain 24 astetta. Voin suositella hotellia, jos haluat olla rauhassa ja nauttia erinomaista ruokaa ja viiniä.

Aamiaisen jälkeen jatkettiin matkaa kohti Kykkoksen luostaria ja länsi Kyprosta vuoristotietä pitkin. Kilometreissä vuoristotietä oli 70km, mutta siihen meni kolmatta tuntia aikaa ajaa kiemuraista tietä ja välillä aika pysähdellen ihmettelemään maisemia. Tuo luostari sijaitsee keskellä ei-mittään. Voi vain kuvitella että mikä homma on ollut rakentaa se ja toimittaa kaikki materiaali paikalle aaseilla tai kantaen.

Cedar forest maisemia:

Iltapäivällä saavuttiin länsi Kyproksen isoimpaan kaupunkiin Pafokseen, jossa ollaan pari yötä tutustuen sekä ylempään Pafokseen että rannalla sijaitsevaan Kato Pafokseen - jossa on jotain vanhempia raunioita yms.

Mielenkiintoinen yksityiskohta aukioista: kaupan ovat arkisin auki klo 10-14 ja 17-20, paitsi keskiviikkona ne suljetaan jo klo 13 - kuten myös lauantaina ja sunnuntaina kaikki paikat ovat suljettuja, Aukio-olo on muutenkin joustava käsite - kaikilla tuntuu olevan kiire kotiin siestaa viettämään ja paluussa ei ole mitään kiirettä, tänään oli keskiviikko eikä sitten kaupoissa tullut käytyä - täysin autiot kadut. Ehkäpä huomenna sitten...