Varusteet

Tältä sivulta löydät Reissu Janin varustelistan - eli ns. luottokamat, joilla käytän matkoilla. Sivusto on päivitetty 6.1.2024.

Vuosien varrella on tullut kokemusta monilla eri reissuilta että mitä tavaroita sitä todellisuudessa tarvitsee erinäisillä matkoilla - olivat ne sitten kaupunki-, aavikko- tai vuoristoreissuja. Periaatteni on: "less-is-more", eli vähemmän on enemmän, jolla tarkoitan sitä että mukaan otetaan mahdollisimman optimaaliset varusteet eikä mitään oteta "varmuuden vuoksi". Yksi poikkeus on olemassa : pitkät reissut tai paikat kauemmas tiettömien taipaleiden taakse, koska niissä pitää hieman enemmän pohtia varusteita. esim. EA-varusteet (ensiapu-varusteet) välttämättömyys ja vara ruokaa pitää olla mukana! EA varusteet kulkevat jokaisella reissulla muutenkin mukana. 


TNF BaseCamp S (50 litraa) kestävät myös kosteutta ja rankkaa käsittelyä. Suosikki laukut. 


Laukut

Yleistä

Oli laukku mikä tahansa, pakkaan tavarat laukkuun erillisiin pieniin vetoketjulla suljettaviin pusseihin - mm. LL Beanin tai Ikean eri värisiin pakkauspusseihin. Väristä tunnistaa mitä missäkin pussissa on - esim. alusvaatteet, paidat, kengät, elektroniikka, hygienia, EA-tarvikkeet jne. Käytössäni myös vedenpitäviä "kanoottipusseja", joita tarpeen vaatiessa käytetään.

Alle viikon matkat


Alle viiden päivän matkoille riittää käsimatkatavarat, jotka nykyisin pakkaan Pacsafen Camsafe V25 "kamerareppuun", josta poistamalla tarvittavat kameroiden linssien etc suojat, saa erittäin tilava ja käytännöllisen repun. Tässä repussa on myös erittäin hyvä "varkaudenesto" järjestelmät - suojaverkko estämään viiltoja reppuun, olkahihnat teräs vahvikkeilla ja vetoketjut suojattu siten että yhdellä kädellä niitä ei lukkojen takaa saa auki yms. Reppu on oikeastaan aika ruman näköinen, mutta tämänkin näen vain yhtenä osana varkaudenestoa.

Aiemmin käytin näillä pienemmillä matkoilla Samsoniten kovamuovisia lentolaukkuja (valitettavasti..) - joissa tavarat kyllä pysyvät järjestyksessä, mutta lentolaukun paino huomattavasti suurempi kuin repun sekä sen kanssa liikkuminen on hieman hankalampaa kuin reppu selässä kulku.

Näiden lisäksi kannan matkoilla mukana Pacsafen Metrosafe LS200 olkalaukkua, jonka sisään sopii hyvin kamera, ylimääräinen kameran objektiivi, aurinkolasit, kännykkä sekä vaikkapa opaskirja - sekä osa rahoista tai korteista. Laukussa on myös erittäin hyviä varkauden suojamekanismeja, kuten RFID suoja, teräsverkko kankaan takana sekä olkahihnalla saa lukittua laukun ravintolassa vaikkapa pöydän jalkaan.

Keväällä 2020 ostin PacSafen Venturesafe EXP45 turvarepun - tämä reppu on matkalaukun ja repun yhdistelmä sisältäen useita edellä mainittuja turvallisuuteen liittyviä yksityiskohtia. Reppu sopii myös käsimatkatavaran mittoihin eli lentokoneeseen sisään sen voi hyvin ottaa. 

Yli viikon matkat


Mikäli matka suuntautuu täysin urbanisoituun alueeseen ("kaupunkimatka") mukaan otetaan 60-70 litran keskikoon kovamuovinen Samsonite laukku, (Aeris Upright 64cm) jossa EI ole vetoketjuja sivuissa ja jossa on kaksi isoa kiinteää pyörää (ei neljää pientä pyörivää pyörää). Tämä laukku on osoittaunut hyväksi siitä syystä että se kestää myös lentokentillä saatavaa kyytiä sekä isot pyörät rullaavat hyvin hieman haastavassa asfalttiviidakossa. Lisäksi ilman vetoketjua oleva laukku sisältää näin yhden osan vähemmän jotka voi hajota tien päällä. Olen myös joskus hankkinut Aeris malliston isoimman laukun, mutta nykyisin sitä ei enää tule käytettyä - laukku on yleensä liian iso (no - kerran siellä tuotiin USAsta Toyota Supran jäähdytin Suomeen, joka juuri-ja-juuri mahtui matkalaukkuun).

Käsimatkatavarat kulkevat mukana Pacsafen Camsafe V25:ssa tai isommassa Venturesafessa (45 litraa).
Nykyään Samsonite laukkujen käyttö on jäänyt pois, jopa kaupunkimatkoilta. 

Yli viikon pituiset matkat "outbackiin"


Näillä matkoilla olen käyttänyt ns. retkikuntakasseja - itselläni on kaksi erikokoista North Facen BaseCamp laukku, molemmat väriltään mustia ja koot ovat M (70 litraa) ja L (90 litraa). Näillä laukuilla alkaa olemaan ikää yli kymmenen vuotta, mutta nämä toimivat edelleen ja ovat erittäin kestäviä (veden pitävät ja isot vetoketjut). Laukkujen hyvä puoli on myös se, että ne saa näppärästi kannettua selässä vaikka niitä ei nyt ole suunniteltu mihinkään pitkiin vaellusreissuihin, mutta muutaman kilometrin niitä jatkaa kantaa selässään vaikka painoa olisi enemmänkin (jota on nyt syytä muutenkin välttää). Laukku on myös erittäin kevyt, ja sen saa tiivistettyä kiristyshihnoilla erittäin tiiviiksi paketiksi (vähentää rikkoutumista lentokentillä).  

Olen myös ostanut pienemmän North Face BaseCamp S-mallin laukun, jonka tilavuus on 50 litraa. Tästä on nyt tullut uusi suosikkini - ja olenkin tätä laukkua käyttänyt jopa kuukauden mittaisilla reissuilla (viimeksi kesällä 2019 kun matkustin Venäjän halki Mongoliaan ja edelleen Etelä-Koreaan). Tämä laukkukoko on täysin optimoitu minun tarpeisiin. Tämä laukku tyyppi on suosikkini - koska se menee myös käsimatkatavarana kunhan muistaa vaan eri yhtiöiden painorajoitukset (8-10kg). 

Laukun tai reput saa lukkoon vetoketjun rautalenkkiin laitettavalla erillisellä lukolla. Lisäksi käytössäni on erillinen lukitusvaijeri, jolla laukun saa kiinni majoituksessa seinään tai patteriin tai autossa kaksi laukkua voi kytkeä yhteen ja kiinnittää esim. autosta löytyviin koukkuihin tai kiinteisiin osiin. 

TNF BaseCamp M laukku lähdössä kolmen viikon matkalle Romaniaan, Serbiaan ja Bulgariaan

Olen käyttänyt BaseCamp laukkua myös kaupunkimatkoilla, mutta tällöin majoitukset ovat olleet B&B tai halvempia hotelleja. 5* hotellimatkalle tämmöinen laukku ei välttämättä sovi - niissä pitää "sopeutua muiden Samsonite turistien" joukkoon, ja mukana on tällöin perässä raahattava matkalaukku, mutta tämä ei ole mitään ehdoton juttu. 

Päiväreppu


Ospreyn Ultralight Stuff Pack - pieneen tilaan pakkautuva reppu, joka tilavuus on 18 litraa, mutta paino vain 90g. Tämä kulkee lähes aina mukana - vaikka pakattuna. Saa tarvittavat ostoksen näppärästi tähän reppuun.

Rinkat


Edellä mainittujen laukkujen lisäksi löytyy vielä Deuterin 50 litran rinkkareppu (menee myös käsimatkatavarana - ainakin Icelandairilla) sekä muutama isompi rinkka pitkille vaelluksille - Modanin  Explorer 75l ja 90l rinkat ((harvinainen israelilainen merkki, jota tuskin enää löytää Suomen markkinoilta). Näistä jälkimmäinen on myös Israelin armeijan erikoisjoukkojen käytössä, ja tämän kyllä huomaa koska rinkan kankaat ovat erittäin vahvoja, kantojärjestelmää saa säädettyä ilman että ottaa rinkkaa pois selästä sekä selän tuuletus on erittäin hyvä. Ainoa huono puoli tässä rinkassa on se, että on aika kapea sekä korkea ja pakkaus tapahtuu ylhäältä eli siinä ei ole ns. erillistä vetoketjua rinkan alaosaan pääsyä varten. Toisaalta tämä puute pitää huolen siitä, että on yksi mahdollinen ongelmakohta vähemmän.
Mikäli rinkka lähtee lentomatkalla mukaan pakkaan sen erilliseen isoon pussiin, jolloin rinkan kantojärjestelmä ja remmit eivät tartu kiinni kuljetushihnoihin ja muutenkin rinkka on piilossa katseilta vaikka sitä ei muuten saa lukkoon. 


Elektroniikka - kamerat ja tietokoneet

Kamerani on peilitön järjestelmäkamera Olympus OM-D E-M10 Mark II 14-42 litteällä EZ-objektiivilla. EZ objektiivin ansioista kamera on erittäin pieni ja mahtuu hyvin käsimatkatavaroihin. Käytössä on myös seuraavat objektiivit:

  1. Olympus M.Zuiko Digital ED 9-18mm kompaktin ultra-laajakulmazoomin, jota käytän erityisesti maisemakuvauksessa.
  2. Olympus M.Zuiko 25mm f/1.8 kiinteä polttovälinen objektiivi. 
  3. Olympus M.Zuiko Digital ED 14-150mm f4.0-5.6 telezoomobjektiivi 
  4. Olympus M.Zuiko Digital ED 40-150mm telezoomobjektiivi 

Tietokoneet: Tarvittaessa matkalle otan mukaan Apple iPad2 laitteen, joka on keveydellään ja kestävyydellä erittäin hyvä välinen selata nettiä vaikkakin uudet puhelimet ja niiden isommat näytöt toimivat yhtälailla. Aiemmin mukana oli Applen Macbook Air, joka on myös erittäin kevyt (n. 1.3kg). Huom! Vaikka Apple iPad ja Air ovat yli kymmenen vuotta vanhoja ne toimivat vieläkin loistavasti koska päivityksiä on vieläkin saatavilla ja kerran olen akun vaihtanut uuteen. 

Puhelin: Toki matkalla on myös mukana matkapuhelin (OnePlus 7T), joka pitäisi kohta taas päivittää uudempaan malliin.

Hieman syrjäisempiin tai matkustusluokituksessa "haastaviin" (Ulkoministeriön ilmoittamiin "vältä turhaa matkustamista" tai "noudata erityistä varovaisuutta" kohteet) otan mukaan Garminin inReach Mini 2 satelliittiviestintälaitteen joka mahdollistaa joka puolelta maapalloa kaksisuuntaisen kommunikoinnin viesteillä sisältäen myös SOS hätätoiminnon, joka yhdistää maailman laajuiseen hätäviestintäkeskukseen yhteydet ja tarvittaessa käynnistää myös etsintä- ja pelastustoimet. Laite toimii myös navigaattorina ja sen akun kesto on todella hyvä - esim. 14 päivää 10 minuutin välein tapahtuvassa jäljityksessä, virransäästötilassa jopa 30 päivää. Laite on kooltaan hyvin pieni ja kevyt - 10*5cm, paino 100g. 

Garmin inReach Mini 2 satelliviestintälaite. Pakistanissa Khunjarbin solassa. 



Muut elektroniikat: Adapteri maan pistoketyypin mukaan. Käytössäni on eri maiden pistokkeisiin sopivat adapterit. 


Muut tarvikkeet

Muista tarvikkeista, joita pakkaan mukaan on tarvittaessa
  • Valaisimet: Petzl otsalamppu ja Led Lenser P7.2 käsivalaisin. 
  • Lukot ja lukitusvaijerit laukkujen lukitukseen ja kiinnitykseen.
  • Oven kiinnitettävä hälytin - pieni ja äänekäs laite, joka varmasti herättää jos joku yrittää tulla huoneeseen. 
  • Aurinkolasit (Serengeti Varese 8734 merkkiset lasit joissa on ruskeat polaroid linssi - suunniteltu erityisesti autoiluun, koska ruskeat linssit suodattavat hyvin sinistä valoa pois ja korostaa punaista). Julbon ylävuoristolasit myös jos tarvitaan kunnon suojaus silmille. 
  • Hygienia tarvikkeet: hammasharja ja tahna, parran ajovälineet (höylä ja vaahto) sekä deodorantti. Saippuaa tai suihkusaippuaa mikäli kohteessa ei sitä ole helposti saatavilla
  • Pieni ja kevyt retkipyyhe 
  • EA-välineet - ja tarvittaessa hyttysmyrkkyä  
  • Tietenkin aina matkustusasiakirjat (henkilökortti tai passi ja viisumit), matkavakuutuksen kortit/todistukset sekä pari eri luottokorttia. Käteistä mukaan kohteen mukaan - euroja, dollareita tai kohde maan valuuttaa että pääsee alkuun. 
  • Matkaohjelma tulostettuna yhteistietoineen (myös ns. hätäyhteystiedot Suomeen ja Suomen lähetystöihin) ja jokaisesta laukusta löytyy vähintään yksi kopio. Tulosta myös yleensä kaikki varaukset paperille - kolmen kuukauden reissulla paperia olikin aikamoinen läjä. 

Vaatteet

Vaatteet tietysti tilanteen ja hieman kohteen mukaan, mutta olen löytänyt muutaman hyvän ja laadukkaan merkin joita yleensä käytän: Patagonia, The North Face, Fjällraven, Halti ja tietysti Varustelekan merkit. 

  • Patagonia Partial Eclipse fleece: Hankittu yli kaksikymmentä vuotta sitten, ja lähes aina matkalla mukana (ja lähes jokaisessa kuvassa päällä). 
  • Patagonia Torrentshell 3L sadetakki: Kevyt (400g) sadetakki.
  • Patagonia Down Sweater Hoody untuvatakki: Kevyt (428g) untuvatakki nollakeleihin (-10 -- +10)
  • The North Face Summit Down Jacket: Paksumpi untuvatakki kylmiin olosuhteisiin 
  • Fjällraven Yupik Parka M: Talvikeliin isompi parka-takki joka kestää hyvin kosteutta ja on lämmin. Isot taskut ovat käytännölliset. 
  • Haltin 90g painava tuulitakki 
  • Patagonia flanellipaitoja
  • Teesar BDU-reisitaskuhousuja useita eri värejä (vihreä, musta, khaki)- Varustelekasta. Ripstop-kudos kestää. Samasta kankaasta ja mallilla tehdyt shortsit, jos lämmintä ja maassa voi niitä käyttää. 
  • Päähineet kohteen mukaisesti - aavikolla tai arabimaissa Kefflyeh huivi auttaa sopeutumaan ja suotautumaan. Australiasta ostamani kengurun nahasta tehty Aussie-hattu on erinomainen suoja niin auringolta kuin sateelta. 
  • VILLASUKAT - anopin kutomat aidot villasukat on parhaat niin nukkuessa tai kylmillä lattioilla sisätiloissa. 

Patagonia Fleece, Teesar BDU-reisitaskuhousut, Lowan kengät sekä Metrosafe laukku. Tadjikistan Pamir Highway - Yashikul järvi takana (noin 4000 metrissä).

 

Kengät

Parhaimmaksi kengiksi matkoilla ovat osoittautuneet kevyet vaellusjalkineet - mm. Lowan Strato IV  - nämä toimivat niin kaupungissa kuin maastossa. Väriksi olen valinnut mustan, jolloin niillä voi hyvin myös astella hieman hienompaan hotelliin tai ravintolaan. Kengät ovat ilman Gore-Texiä, koska sitä ei tarvita silloin jos pääset majoittumaan sisätiloihin tai jos maastossa vietetään vain muutamia päiviä. Myös ilman ylimääräistä kuorta nämä kengät sopivat myös kuumiin olosuhteisiin. Mikäli matkalla ollaan rinkan kanssa ja muuten tiedossa on kosteita olosuhteita, niin tällöin käytössä on Lowan Camino GTX tukevammat vaelluskengät. Talvella tietysti lämpimät talvikengät, joissa kunnon kuminen pitopohja. 

Matkalla kuumiin kohteisiin (mm. Kaakkois-Aasia) käytössäni on myös Keenin Newport H2 vaellussandaalit. Näissä varpaat on hyvin suojattu ja neopreenisenä sopivat hyvin myös kosteampiin olosuhteisiin tai vaikka hätätilassa uintisandaaleiksi, jos tiedoissa on merisiilejä yms kuhiseva vesistö. Nämä sandaalit ovat mielestäni erittäin hyvät. Toinen vaihtoehto on halvat LIDListä ostetut uintisandaalit, jotka menevät hätätilassa myös muuten jalkaan. 

Lowan Camino GTX vaellus- ja retkikengät, toimivat myös talvella


Kello

Automaattivetoinen kronometri : Omegan Seamaster Planet Ocean (ref. 2201.51.00) kello - Co-Axial 2500 koneistolla. Tähän kelloon voin luottaa matkoilla - pysyy ajassa eikä pieni vesisade haittaa. Tämä kello on kädessä oikeastaan yötä päivää. 

Omega Seamaster Placet Ocean kronometri
Wadi Rumin aavikolla Jordaniassa (auringonlaskun aikaan)


Vinkit varaudenestoon

Littyy varusteisiin - eli otetaan se heti tähän loppuun.

Vinkki 1: Matkalaukku, oli sitten minkälainen tahansa, tulee olla mahdollisimman huomiota herättämätön. Kirkkaat värit kiinnittävät aina huomioida. Sama pätee myös pukeutumiseen - tässäkin "less-is-more", eli sopeudu paikallisväestöön - esim. Moldovassa on ihan turha kulkea kirkkaan värisissä urheilutekstiileissä - parempi on pitää nahkatakkia päällä. Toisaalta Roomassa on parempi pukeutua pitkiin housuihin ja kauluspaitaan. Shortsit ja sukka-sandaalit vetävät turistihuijarit paikalle.  Sitten on tietysti maita, joissa ei voi välttyä näyttämältä turistilta -  kuten Intia.

Vinkki 2: Ennen kuin poistut lentoasemalta, poista kaikki matkalaukkujen tägit laukuista ennen kuin poistut matkatavara-aulasta ts. tullista. Ei yhtään myöhemmin! Jos kuljet lentokentältä ulos laukuissa tägit, niin huudat ympäristöön "Olen turisti ja olen juuri tullut tänne! Ryöstä minut!". Toisaalta pieni selkäreppu mukana sopeudut paremmin joukkoon, kuin vetämällä isoa Samsonite matkalaukkua perässäsi.

Vinkki 3: Lompakko pois takataskusta. Toisaalta en kanna mukana mitään kaulapussia passeille tai rahavyötä mahan päällä -- ne näkyvät helposti ammattilaisten silmiin. En välttämättä ole käyttänyt myöskään majoituksien säilöjä - paras paikka pitää "ylimääräiset rahat" on laittaa ne kengän pohjallisen alle minigrip-pussiin. Monissa maissa kenkiä ja jalkoja pidetään saastaisina, ja mahdollisen ryöstön aikana tuskin alkavat jalkoja tutkimaan, jolleivat ole kenkiä varastamassa.

Vinkki 4: "Varkauslompakko" - pidän tätä mukana, ja siihen hieman paikallista valuuttaa, ja jotain vanhoja etukortteja (joilla ei ole mitään käyttöä enää).

Vinkki 5: Hätäkassa tarpeen mukaan piilotettuna ja hajautettuna riittävän hyvin matkatavaroihin, vaatteiden alle piilokätköihin. Paras paikka on (kerrotaan se nyt tässä kohtaa tiedoksi!) kuitenkin jalkineiden pohjallisen alle minigrip-pussiin. Jalkineet siksi että olet tällöin aina rahavaraston päällä ja monissa maissa jalkoja pidetään saastaisina -- no jolleivat varkaat ole juuri kenkiä vailla. Kolmen kuukauden matkalla varakassani oli 500 dollaria. 

Vinkki 6: Ota matkapuhelimella kuva laukuista ja tavaroista ennen matkaa - kuvat pilvipalveluun. Nopea ja helppo keino, varsinkin jos matkatavarat katoavat tai varastetaan niin on kuva mitä etsitään tai tehdään rikosilmoitus. 


Täältä löydät listan, joka oli käytössä kolmen kuukauden matkalla Kaakkois-Aasiaan ja Oseaniaan: matkatavarat. Matkan jälkeen tuli todettua että oli hieman ylimääräistä tavaraa mukana, kuten kolmet shorsit (kahdet olisivat olleet riittävät), kulmahousut (en pitänyt kertaakaan) ja ylimääräiset kävelykengät - sandaalit ja "kaupunkivaelluskengät" olivat riittävät.


17 kommenttia:

  1. Pitkälti samoilla periaatteilla itsekin menen. Vinkeistä muuten samaa mieltä, mutta matkalaukku/rinkka itsellä aina mahdollisimman räikeän värinen. Tunnistaa hihnalta helposti ja toistaiseksi kokemukset ovat olleet vain positiivisia. Pukeutumisen osalta tulee kyllä yritettyä sulautua paikallisväestöön.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mustaa tai sinistä matkalaukkua on todellakin hieman hankala bongata matkatavarahihnalta. Pieni merkki tai väriläiskä auttaa laukun havainnoinnissa. Minullakin on nykyään tosin räikeän keltainen laukku, jonka helposti pystyy löytämään.

      Poista
  2. Tosi hyvä vinkki tuo kengänpohjan alle rahojen laittaminen (Pitää olla rumat kengät ��). Itse käytän housujen sisään laitettavaa rahavyötä ja se päällä dormeissa nukun myös. Osaankohan enää pakata?!!! Yleisesti mulla on aina samat matkavaatteet - eli matkakuvissa aina samat vaatteet, tylsää, mutta tietyt kevyet ja rypistymättömät vaatteet ovat vaan parhaat.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos. Rahavyö oli minulla joskus käytössä, kuten myös vaatteiden alle sijoitettava rahapussi - mutta se näkyi erittäin hyvin paidan alta. Minullakin on lähes aina samat vaatteet päällä kun valokuvia katselee. No mitäpä sitä hyviä toiseksi vaihtaa.

      Poista
  3. Aika lailla samoilla linjoilla täälläkin. Mitä enemmän matkustaa, sitä rutiininomaisemmaks pakkaaminenkin muuttuu. Kuljen nykyään melkein aina pelkällä Eagle Creekin 40 litraisella Glogbal Companionilla. Se on kilpaileva malli Osprayn suositulle Farpointille/Fairvieweille. Avautuu kuin matkalaukku ja on vielä cabin-kokoinen. Repussa on reilusti eri taskuja, joihin pakkaan aina tietyt tavarat, kuten pien-elektroniikan. Hyvänä lisänä siinä on myös sadesuoja, joka olisi pitänyt ostaa Ospreyihin erikseen. Vetoketjut saa lukittua ja taaimmaiseen päälokeroon pääsee käsiksi myös pikkuvetoketjusta. Kätevä lentokentällä, kun pitää kaivaa nesteet ja läppäri turvatarkastukseen.

    Mulla on myös etenkin Meksikon kaltaisissa maissa rahaa ja kortteja piilossa eri paikoissa. Myös feikkilompakko ja vanha puhelin oli pidemmällä reppureissulla mukana.

    Pääosin pakkaan noin viikon vaatekerran mukaan. Monesti pyykkiä voi pestä tarvittaessa jos matka kestää pidempään. Kameran kun sais vielä vaihdettua pienempään, niin olis jepa. Nyt käytössä Canonin järkkäri, mikä vie kyllä tilaa. En tiedä miksi myös raahaan 75-300 mm linssiä usein mukana, vaikka en koskaan edes käytä sitä. Kamerassa 99 % ajasta on kiinni 18-55 mm objektiivi, ja se yleensä riittää. Läppäreitä mulla on kaks, 17'3" ja 14" Asukset, joista vähän kohteesta riippuen valitsen, että kumman otan mukaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kommentista CM. Viikon-kahden matkoille pakkaus menee ihan rutiinilla enkä enää / vielä (?) pidä erillistä pakkauslistaa. Pidemmille matkoilla teen erikseen tarkistus/pakkauslistan, jota käyn pari kertaa läpi. Läppäriä en enää kanna mukana - kännykkä ja iPad saavat riittää.

      Poista
  4. Lyhyet reissut mennään lentolaukulla tai kahdella - yleensä ainakin yksi, niin se toimii tarvittaessa hotellihuoneessa lukollisena säilytyksenä, jos tallelokeroa ei ole. Pitemmät jollain kombolla ehkä matkalaukku/kassi, lentolaukku/reppu, näitä siis kahdelle yhteensä neljä. Samalle ihmiselle ei voi olla lentolaukkua ja matkalaukkua, liian hankala liikkua moisella kombolla. Safareille kamat kasseissa, ei matkalaukuissa, mutta kaupunkiin ja risteilyille laukuissa, kun mukana on ehkä enemmän parempiakin vaatteita.
    Pääosin - aikaan ennen koronaa - liikuimme sen verran ripeästi, etten haluannut juurikaan pestä pyykkiä matkalla, mitä nyt kuumissa kohteissa jotain paitoja joskus, kun niitä joutuu niin taajaan vaihtamaan.
    Oma lukunsa on sitten koneessa tarvittavat kamat, jotka yritän myös miettiä ja pakata siten, että pitkälle lennolle asettuessa ne saa helposti esille paikalleen asettuessaan. Tähän joukkoon kuuluu aina myös huovasta käyvä iso huivi, joka muutenkin sitten reissussa vaikka bussimatkalla saattaa olla tarpeen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kommentista Pirkko! Laukun lukitukseen tai sen puutteeseen on aiemmin tullut havahduttua matkoilla. Nykyisin reput ja kassit ovat sellaisia johon saa lukituksen ja tarvittaessa vaijerilla kiinni vaikkapa lämpöpatteriin tai muuhun kiinteään kalusteeseen. Lentokoneessa tarvittavat tavarat olen yleensä pakannut Metrosafe LS200 laukkuun tai housujen taskuihin, niin saa sitten ne nopeasti tarvittaessa esille.

      Poista
  5. Todella mielenkiintoista luettavaa ja helppo huomata, miten samanlaisia ovat omatkin reissuvarusteet. Suosikkilaukku hieman lyhyemmille reissuille on itsellä vastaava vettäpitävä laukku, mikä on loistava siitä syystä, että pysyy kuteet ym aina kuivana. Lisäksi itsellä on mukana aina todella pieneen tilaan menevä päiväreppu, johon saa järkkärin mukavasti piilotettua. Tietysti kaiken kaikkiaan varsin oleellinen ohje oli se, että kannattaa sopeutua paikallisten joukkoon ja pitää arvotavarat piilossa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Rami! Päiväreppu on ehdoton matkoilla ja tuon Ospreyn koko pakattuna on niin pieni että menee taskuun. Sitä voi sitten käyttää kun käy ostoksilla tai muuten kantaa selässä.

      Poista
  6. Oikein hyvä postaus vinkkeineen. Mikähän se sellainen ovipiipparilaite on, mistä saa?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitti. Ovipiippari on sellainen jossa on kaksi metalliliuskaa jotka on juuresta kiinni. Se laitetaan oven rakoon, ja jos metalliliuskat irtoavat (oven avaus) niin tulee aikamoinen huuto summerista. en muista mitä tuon ostin, mutta matkavaruste.fi saa samantyyppisiä.

      Poista
  7. Aika samat kamat pienellä variaatiolla.

    Minulla on 38-litrainen kohta kymmenen vuotta vanha jaakko sudennahka reppu, koska minulle on tärkeää että saan sen tarvittaessa käsimatkatavaroihin mukaan. Tingin pakatessa kamoja vaatteista aika paljon tarvittaessa. Reissussa on kuitenkin aina pesulapalveluja käytettävissä ja nyrkkipyykilläkin pystyy elämään. Luottorepulla mennään niin Tallinnan elintarvikkeidenhaku päiväpöllöily, kuin kolmen viikon Tyynenmeren seikkailu tai Andien muutaman päivän trekki. Päiväreppuna mukana on sellainen Haltin tosi ohut malli jonka valmistus on jo lopetettu. Menee mukavasti Wolfskinin sivutaskussa rullattuna kun ei tarvita. Kamat pakataan reppuun muovipusseissa. Käytän lähinnä Prisman ja Citymarketin normaaleja muovipusseja. Kuivana on selvitty.

    Yleensä kahdet kengät. Kivat umpikengät siistejä paikkoja sekä lentoja varten ja Eccon sandaalit muualle.
    Hikirätti.
    Hattu.
    Sytkäri on must, vaikkei polttaisi savukkeita. Tulesta ei ole koskaan ollut haittaa.
    Adapteri (ja välillä on tuntunut, ettei ole liioittelua kantaa mukana jopa kahta).
    Kamera on nykyään EOS R, entinen oli EOS 50D. Melkolailla joka reissulla mukana. Viimeisen pitkän tein pelkällä Powershot pokkarilla, mutta ei se tuntunut hyvältä ratkaisulta kuvien laadun suhteen. Toki painoa oli paljon normaalia vähemmän.
    Rahat kulkee lompakossa. Ei jaksa säätää usealla pilolla, vaikka välillä tulee työnnettyä rahaa jonnekin repun revenneisiin liepeisiin jemmaan. Huono paikka, mutta kun ei vaan jaksa säätää.
    Olen käynyt 120 itsenäistä valtiota ja ainoa paikka jossa minut on ryöstetty on Kirgisia ja sielläkin poliisin toimesta.
    Muutamalla kaupunkireissulla olen kokeillut Rimowan lentolaukkua ja vaikka se on superlaadukas ja hyvän näköinen, niin kyllä reppu on se joka reissumiehen tekee.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! Mielenkiintoista luettavaa koska varustefilosofia aikalailla samanlainen. Sytkäri on hyvä lisä - pari kertaa sille olisi ollut tarvetta itsellänikin. Minua ei ole "virallisesti teknisesti" ryöstetty, mutta muutamassa maassa taksikuskit ovat tehneet laillisen tai laittoman ryöstön. Välillä toki jossain Intiassa tippaaminen tuntui siltä että nyt maksellaan taas lahjuksia että homma alkaa toimimaan.

      Poista
  8. Hyvin kattava lista ja hyödylliset vinkit, kiitos!

    Oma varustukseni riippuu pitkälti siitä, mikä on matkan tarkoitus. Harvoin olen ihan vapaalla, mutta sellaistakin tapahtuu. En tosin pysty kantamaan reppua enää vuosiin (vuodesta 2010), joten pakko on ajattaa kaikki omat kamat pyörillä.
    Nuorempana minulle sattui useammin nuo “liikaa mikä liikaa”-vihreitä, koska kokemusta erilaisista ilmastoista ja omistakin tavoista oli vähemmän. Nyt olen tullut niin vanhaksi, että usein otan liian vähän, ja joudun ostamaan paikan päällä lisää. Sekin on aika tyhmä tapa sinänsä.

    Minua välillä ärsyttää sekin, että naisilta odotetaan huomattavasti tarkempaa suhtautumista vaatetukseensa. Miehet pääsevät usein helpommalta. Erityisesti se näkyy työmatkoilla. Onneksi tämä epätasa-arvoisuus kuolee pikkuhiljaa eikä enää tarvitse kantaa hametta juuri mihinkään. Paitsi tietysti jos suurlähettiläs käskee olla tilaisuudessa iltapuvuissa, niin sitä joutuu lähtemään ja ostamaan itseleen iltamekon.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olen omista pakkauskokemuksistani kirjoittanut myös kokonaisen artikkelisarjan:
      https://viaperasperaadastra.com/2021/07/04/miten-pakkaan-matkoille/
      :)

      Poista
  9. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista