keskiviikko 3. kesäkuuta 2015

Kesän 2015 matkasuunnitelmat

Kesälomien alkuun on vähän reilu kuukausi, ja matkasuunnitelmat on lähes tehty ns. valmiiksi.  Heinäkuun aikana teen kolme matkaa Suomesta ulkomaille, joista ei lämpöä puutu. On siis Reissu-Janin aika taas lähteä matkalle, hieman hiljaisemman matkustuskauden jälkeen.

Milford Sound lentoasema, Uusi-Seelanti - tammikuu 2015

Kypros

Suuntaan ensin viikoksi Kyprokselle Norwegian lennolla Larnakaan. Olen vuokranut Europcarilta auton (Ford Fiesta, vasemman puolisen liikenteen vuoksi automaatti) viikoksi, jotta pääsen tutustumaan Kyproksen eri kohteisiin. Rantalomalle en ole menossa.

Ensimmäiset neljä yötä majoitus Larnakan keskustassa Hotel Operassa, joka on 2 tähden pieni hotelli. Larnakasta käsin tarkoituksena on käydä tutustumassa Kyproksen keskiosiin (mm. Lefraka) sekä jaettuun Nicosia kaupunkiin. Nicociasta on tarkoituksena käydä turkkilaisten Kyproksella tutustumassa Kyrenian linnoitukseen - ja ylipäätänsä turkkilaisen puolen "basaari-meininkiin". 

Larnakan jälkeen suuntaan seuraavaksi Limassolin kautta Troodos vuoristoon, joka sijaitsee Kyproksen länsi-osissa. Troodos vuoristossa majapaikka sijaitsee Pedoulasin kylässä, josta käsin käyn tutustumassa Unescon maailmaperintökohteisiin (vanhoja kirkkoja). Troodoksen jälkeen ajelen vielä kahdeksi päiväksi Pafokseen, jossa tarkoituksena ns. "ihmetellä kiviä" eli tutustua antiikin raunioihin jne. 

Malta

Kyproselta paluun jälkeen vietän muutaman päivän Suomessa, kunnes suuntaan viikoksi Maltan saarelle Finnarin lennoilla. Sain tehtyä matkustusluokan korotuksen business-luokkaan viime talvena Finnairin ja Qantaksen lennoilla kertyinellä Finnair Plus pisteillä, kun kävin Kaakkois-Aasiassa ja Australiassa. Vaikka kyseessä on vain neljän tunnin lento sekä kapearunkokone (Airbus A321B), niin saapahan sitten economyssa tarjottavan kahvin ja mustikkakeiton sijaan toivottavasti hieman paremman tarjoilun ja tyhjän penkin viereen. Mielestäni Finnair Plus pisteet, ne vähäisetkin, mitkä vaan kertyy kannattaa käyttää Business-luokan korotuksiin. Kaukolennot kun yleensä teen muilla yhtiöllä kuin Finnair, niin eipä voi hyödyntää niissä kertyneitä pisteitä.

Maltalla olen myös vuokrannut auton (myös automaattivaihteisen johtuen liikenteestä), vaikkakin saari on erittäin pieni ja kuulemma joukkoliikenne toimii. Noh, onpa ainakin "vapaus" liikkua ja pysäköidä (lue: etsiä kuumeisesti pysäköintipaikkoja), missä ja miten haluaa.

Maltalla majoitus on pienessä Marsaxlokkin kylässä, josta sain suhteellisen edullisen B&B majoituksen verrattuna esim. Valettan majoituksien hintoihin. 

Maltalla on tarkoitus tutkia sekä Maltaa että Gozon saaria. Löysin mielenkiintoisen Ape-apinan matkablogin, jossa esitellään haustalla tavalla Maltan nähtävyyksiä. Kiitos Ape - sinun kirjoituksien perusteella saadaan hyvin suunniteltua päivittäiset matkaohjelmat. 

Georgia ja Armenia

Maltalta paluun jälkeen käyn taas nopeasti kotona kääntymässä, kunnes lennähdän UIA:n koneella kymmeneksi päiväksi Kiovan kautta Tbilisiin, joka on Georgian pääkaupunki. 

Matkaohjelma on tutustua paikallisoppaan ja kuljettajan kanssa Georgian nähtävyyksiin. Aluksi suunnitelmissa oli vuokrata auto, ja omatoimisesti sitten kulkea ympäri Georgiaa - mutta tiestöstä ja kielestä johtuen päädyin tällä kertaa hieman helpompaan ratkaisuun. Tällöin mahdollisesti välttää navigaation tuottamat ongelmat (kartat ja tien viitat...) sekä saa hieman enemmän irti nähtävyyksistä, kun mukana on paikallisopas - joka voi hyvinkin olla tarpeen maaseudulla, jossa mahdollisesti ei englantia niin paljon puhuta ja ymmärretä. 

Ensimmäisenä päivänä on tarkoitus kiertää Tbiilisin kaupunkia, ja vasta toisena päivänä lähteä maaseudulle - aluksi itä-Georgiaan Sighnaghin ja Velistsihken aluelle, jossa sijaitsevat kuuluisat Kakhetin viinialueet. 

Itä-Georgiasta matka jatkuu Mtskhetan ja Borjomin kautta kohti länsi-Georgiaa ja Akhalsikhen kaupunkia, jossa vietetään pari päivää tutustuen Khertvisin linnoitukseen ja Vardzian "luolakaupunkiin".  

Akhalsikhestä matka jatkuu Gorin kaupungin (Stalinin syntymäpaikka) kautta kohti Uplistskhte kaupunkia, joka toimi osana Silkkitietä joskus muinoin - ja sieltä edelleen kohti pohjois-Georgiaa ja Kazbegin aluetta, jossa sijaitsevat Kaukausvuoriston korkeimmat vuoret (yli 5km korkeita). Matkalla käydään mm. Anaurin alueen kirkoissa. Kazbegissa on tarkoitus vielä käydä 2170 metrin (mpy) korkeudella sijaitsevassa Gergeti Trinity kirkossa. 

Kazbegista matka jatkuu takaisin Tbilisiin, jossa vietän vielä pari päivää. Toiseksi viimeisenä päivänä olisi vielä tarkoitus käydä Armenian puolella, Sevan järvellä, vähän katselemassa maisemia. Kuljettajan etsintä Armenian matkalle on vielä näiltä osin auki..

Heinäkuun lopussa palaan takaisin Suomeen valmistelemaan taas tulevia matkoja.

Matkatavaroista

Kolmelle edellä mainituista matkoista otan todennäköisesti erittäin kevyet matkatavarat mukaan, koska onhan nyt kuumin aika vuodesta ja matkat ovat noin viikon mittaisia. Tällöin pärjää hyvin jopa käsimatkatavaroilla ja/tai pienellä 45 litran päivärepulla. Todennäköisesti varustelistana käytän samaa, joka oli käytössä kolme kuukauden Kaakkois-Aasian ja Oseanian matkoilla (ks. varustelista)- tosin tällä kertaa hieman vähemmillä (neljän paidan sijaan kaksi paitaa jne) ja kevyemmillä varusteilla. Viimeksi matkatavarat painovat lähes 20 kiloa, mutta nyt uskoisin saavan painon alle 10 kiloon varsinkin kun jätän raskas-tekoiset matkalaukut pois. Less-is-more.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti