tiistai 28. helmikuuta 2017

Kolme matkasuunnitelmaa

Reissuvuosi 2017 lähti mukavasti käyntiin tammikuussa, jolloin kävin sekä Tsekeissä (Prahassa) että Israelissa (Tel Aviv, Jerusalem, Kuollutmeri, Palestiina) muutaman päivän matkalla. Helmikuun alussa tilanne näytti matkasuunnitelmien osalta hieman laihalta - vain yksi matka marraskuussa Kaakkois-Aasiaan. Normaalisti (vai onko se normaalia?) minulla on kahdesta kolmeen matkaa suunnittelussa hyvinkin pitkälle. Helmikuun aikana sainkin sitten tehtyä muutaman matkasuunnitelman lisää, jossa seuraavassa.

Keski-Aasian matkan suunnittelua kartan ja kirjan avulla


Amalfin rannikko

Huhtikuun loppupuolella lennän Napoliin (Italia), ja sieltä suuntaan neljän päivän matkalle Vesuviuksen tulivuoren kupeessa olevaan Pompeihiin - joka on kaikille kuuluisia koulun historiantunneilta - vuoden 79 tulivuoren purkaus peitti tämän kaupungin tuhkaan. Tarkoituksena on siis ensimmäisenä päivän tutustua Pompeiin historialliseen keskustaan ja käydä myös Vesuviuksella. Pompeista jatkan matkaa Amalfin rannikolle, Positanoon - jossa vietän kaksi-kolme päivää tutustuen rannikon nähtävyyksiin. Tämä alue on sanottu olevan yksi Italian upeimmista, ja lähistöllä sijaitsee myös Caprin saari.

Keski-Aasia

Kesäloman aikaan tarkoituksena on lähteä kolmeksi viikoksi Keski-Aasiaan tutustumaan ensin ryhmämatkalla Tajkistaniin (Tadzikistan), Afganistaniin (!!) ja Kirgistaniin, jonka jälkeen käy vielä Kazakstanissa. Matka alkaa Dushanbesta, Tajkistanin (Tadzkistan) pääkaupungista, josta seuraavien päivien aikana siirrytään Pamir-highwayta pitkin Vuoristo Badakhanin autonomiselle alueelle (jonne vaaditaan erikoislupa) ja edelleen Afganistanin rajan tuntumaan. Matkareitti tulee olemaan: Dushanbe - Khumb - Khorog - Yamg - Langar - Murgab. Tällä reitillä tullaan ylittämään korkealla Pamir-vuoristossa olevia solia, jotka ovat 4100-4700 m.p.y. korkeudella.

Tadjikistanin Murgabista matka jatkuu Kirgistanin puolella reitillä Sary Tash - Osh - Bishkek, joista viimeinen on Kirgistanin pääkaupunki. Bishkekistä matkani jatkuu yhdelle isoimmista Keski-Aasian järvistä - Issyk Kul järvelle ja edelleen Karakoliin, jossa ajattelin viettää muutamia päiviä vuoristossa ennen siirtymistä Kazakstaniin Karkaran rajanylityspaikan kautta, joka on auki vain kesäisin. Kazakstanissa vietän neljä-viisi päivää Almatyssa. Tämä matka on vielä hieman suunnitteluasteella ts. lentoja ei vielä ole varattu, koska odotan aluksi ryhmämatkan varmistumista. Ryhmämatkalle osallistuminen on tässä kohtaa järkevää, koska en löytänyt yhtään suhteellisen halpaa autovuokraamoa Tajkistanista ja Kirgistanista - hinta autolle oli yli 100 USD/päivä, ja muutenkin liikkuminen lähellä Afganistanin rajaa on parempi tehdä oppaan seurassa.
Seuraavassa Tripline-sivuston kautta tehty reittikartta tulevasta Keski-Aasian matkasta




Kaakkois-Aasia

Marraskuun loppupuolella suuntaa taas kylmästä lämpimään, kuten viimekin vuonna. Tällä kertaa kohteena ovat tuttu Thaimaa, sekä uudet kohteet: Myanmar ja Qatar. Olen jaksottanut kahden viikon matkan siten, että lennän aluksi Qatarin kautta (Qatar Airways) Bangkokiin, josta yhden lepopäivän jälkeen lennän Myanmariin, Mandalayn kaupunkiin yhdeksi yöksi - ja sieltä edelleen Baganiin kolmeksi päiväksi. Baganin alue on kuuluisia lukuisista temppeleistä. Baganista palaan takaisin kahdeksi päiväksi Mandalayn kaupunkiin tarkoituksena tutustua läheisiin Amarapuran ja Mingun kaupunkeihin. Siirtyminen Mandalayn ja Baganin välillä on vielä auki - on mahdollista lentää (mutta varauksia ei suoraan tehdä netissä), jokivenellä puolivuorokautta tai bussilla viisi-kuusi tuntia.

Myanmarista palaan takaisin Bangkokiin, josta jatkan lentäen Krabille, jossa aluksi tarkoitus viettää viisi-kuusi päivää Ko Lantan saarella ja Ao Nangissa rantalomaa. Krabilta palaan takaisin Bangkokiin, josta jatkan Qatariin. Qatarissa on sen verran pitkä vaihtoaika (22h), että ehdin hyvin viettämään yhden päivän ja yön Qatarin Dohassa.


Näiden kolmen matkan väliin toivottavasti saan järjestettyä pienempiä tai isompia matkoja - lähinnä lentotarjousten ja lomien suhteen.

1 kommentti:

  1. Mielenkiinnolla odotan tuon Keski-Aasian matkan muotoutumista ja kokemuksia, alue kiehtoo kovasti, mutta jotenkin matkat tuntuvat suunnitelun osalta ainakin työläiltä, eikä alueella matkanneiden kokemuksia mitenkään liiaksi löydy.

    Myanmarissa lämmin suositus jokiveneelle Mandalayn ja Baganin välillä, se oli varsin mukava tapa tehdä matka. Ilmeisesti tien kunto paranee hetki hetkeltä, mutta reilu vuosi takaperin vielä paikalliset suosittelivat valitsemaan joko laivan tai lentokoneen ennemmin kuin bussia. Me mentiin risteillen Baganiin ja lennettiin Yangoniin (junat ja bussit oli täynnä, siirtymä osui juuri paikallisten lomien loppuun)lentoliput sai suoraan hotellilta ostettua edellisenä päivänä helposti ja hintakin oli ihan linjassaan sen kanssa, mitä muualta kuulin arvioksi.

    VastaaPoista